نشست سالیانه مجمع حامیان موسسه زیتون شامگاه یکشنبه 21 مهرماه در محل موسسه و با حضور جمعی از همراهان موسسه زیتون برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست که در آستانه ایام اربعین حسینی برگزار شد، مدیر موسسه زیتون از وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) به عنوان بزرگترین و بی مانند ترین سرمایه جامعه تشیع و عامل انسجام شیعیان نام برده و افزود: این سرمایه بی‌نظیر که به‌واسطه جهان شمول بودنش قابل مقایسه با هیچ‌یک از وجوه دیگر دین نیست، نیازمند حفظ، حراست و توسعه و ترویج است.

 

«سید علی باروتیان» از معرفی و ترویج فرهنگ امام حسین(علیه‌السلام) به عنوان ابزار حراست از این فرهنگ نام برد و اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود جهت دستابی به منابع علمی در علوم مختلف به‌ویژه در حوزه علوم انسانی و دینی نبود منابع مستند، موتق و البته دسته‌بندی شده است؛ که این مشکل در محتوا یابی با زبان‌های دیگر علی‌الخصوص زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی، نمود بیشتری دارد. مهم‌تر آنکه در برخی موضوعات به زبان‌هایی غیر از زبان فارسی با فقر یا نبود محتوا مواجه هستیم.

 

 

وی در ادامه به تشریح روند کار پروژه «ویکی حسین» به عنوان با اهمیت ترین پروژه در دست انجام این موسسه با محوریت امام حسین(علیه‌السلام) نام برد و افزود: با نیازسنجی صورت گرفته در موتورهای جست و جو اهمیت پرداختن به این موضوع بیش از پیش مشخص شد. علاوه بر آن با توجه به نبود محتوای کافی یا ترجمه ناپذیر بودن آن‌ها لزوم تولید محتوا به زبان انگلیسی ما را بر آن داشت تا تحت نام پروژه دانشنامه امام حسین(علیه‌السلام)به کار علمی تخصصی در این زمینه بپردازیم.

 

به گفته باروتیان پنج کلیدواژه‌ کربلا، اربعین، عاشورا، عزاداری و امام حسین(علیه‌السلام) به زبان انگلیسی به صورت سالانه بیش از 6 میلیون بار در فضای مجازی جست و جو می‌شوند. در حالی که محتوای مناسب برای کاربران به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد. این امر ضرورت تولید محتوا، بازیابی، دسته‌بندی و پرورش محتوای موجود و ترجمه به زبان مقصد را تا حدودی به نمایش می‌گذارد.

 

مدیر موسسه زیتون در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت حضور پررنگ تر حامیان این موسسه در کنار مسئولان جهت نظارت دقیق بر کلیه فعالیت‌های یاد شده تاکید کرد.