روابط عمومی موسسه زیتون: مدرسه اندیشه آکادمی زیتون قصد دارد با هدف بررسی تطبیقی منابع تاریخ عاشورا و سیر تحول این منابع، دوره «منبع‌شناسی تاریخ عاشورا» را برگزار نماید.

واقعه عاشورا در مقایسه با رخدادهای تاریخی صدر اسلام و سال‌های پس از آن، از حیث اثرگذاری و تاریخ‌سازی بدون تردید واقعه‌ای بی‌نظیر بوده است. واقعه‌ای که به‌واسطه زخم‌هایی که بر وجدان انسانی فارغ از دین و عقاید مذهبی بر جای نهاده، دردناک‌ترین حادثه تاریخ اسلام است.

کثرت مقاتل و منابع تاریخی که در طی زمان از عاشورا و آنچه زمینه‌ساز واقعه کربلا شد، توسط راویان و تاریخ‌نگاران نگاشته شده است، در نگاه اول پرداختن به این نقطه از تاریخ را آسان می‌نماید اما واقعیت آن است که بهره‌مندی از این منابع و حصول اطمینان به اعتبار مکتوبات آن، نیازمند نگاهی محققانه و جستاری بر مبنای پژوهش در اصالت مقاتل، گرایش‌های عقیدتی نویسندگان و سندیت روایات نقل شده است.

مدرسه اندیشه آکادمی زیتون با اهتمام به این مهم و همزمان با ایام ماه محرم و صفر، قصد دارد با دعوت از «سعید طاووسی مسرور» پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت‌علمی گروه شیعه‌شناسی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، یک دوره منبع‌شناسی تاریخ عاشورا ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی به بالا برگزار نماید.

«آشنایی با مقتل ابومخنف و دیگر مقاتل اولیه»، «منابع تاریخ عاشورا تا پایان قرن پنجم»، «منابع تاریخ عاشورا از قرن ششم تا پیش از ظهور صفویه»، «منابع تاریخ عاشورا در عصر صفوی»، «منابع تاریخ عاشورا در عصر قاجار» و «آثار عاشورایی معاصر» عناوین سرفصل‌های این دوره هستند.

دوره منبع شناسی تاریخ عاشورا از روز چهارشنبه 17 مردادماه در قالب جلسات حضوری و آنلاین به مدت دو جلسه سه‌ساعته، ساعت 17.30 الی 20.30 برگزار خواهد شد.

دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در این دوره می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت آکادمی زیتون به نشانی www.zeitoonacademy.com و همچنین صفحه رسمی آکادمی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با نشانی zeitoonacademy@ اقدام به ثبت‌نام نمایند.

کارشناسان آکادمی زیتون از طریق شماره 09909718663 در پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، تلگرام و بله پاسخگوی سوالات و راهنمای دانش‌پژوهان خواهند بود.