به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، مدرسه هنر و ادبیات آکادمی زیتون قصد دارد در آستانه ماه محرم، کارگاه جمع خوانی کتاب «آه» را زیر نظر «یاسین حجازی» مولف کتاب و نویسنده مجموعه پادکست‌های «نیوفلدر» برگزار کند.

بدون شک آئین مقتل خوانی، از مهم ترین مناسک آئینی شیعی است که عمری به قدمت ارادت‌ورزی محبان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و برگزاری مجالس سوگ و رثای حسینی دارد.

بر کسی پوشیده نیست که «نفس‌المهموم» اثر ماندگار خاتم المحدثین، «شیخ عباس قمی» با مجموعه‌ای از نقل‌های صحیح مقاتل و کتب تاریخی و روایت جز به جز حادثه تاریخی عاشورا و شهادت حسین بن علی (علیه‌السلام) آن هم با بیان وقایع شش ماه قبل از رخداد عظیم کربلا، مستندترین مقتل است.

این کتاب با وجود آنکه بیش از 50 سال پیش به فارسی ترجمه شده است، اما به‌واسطه استفاده از تعابیر ثقیل توام با نقل سلسله اسناد و تحلیل‌های تاریخی، گاه فهم مندرجات آن برای مخاطب عامه دشوار بوده و شاید همین امر را بتوان یکی از دلایل غربت این اثر تاریخی دانست.

در اواخر دهه هشتاد، «یاسین حجازی» تلاش کرد با بازخوانی این مقتل با زبان مخاطب عصر حاضر و انتشار آن در قالب کتابی با عنوان «آه»، گرد غربت را از صفحات وزین نفس‌المهموم بزداید و البته بارها تجدید چاپ این کتاب را می‌توان دلیلی بر توفیق مولف کتاب آه دانست.

اکنون و در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، مدرسه هنر و ادبیات آکادمی زیتون در صدد برآمده است با هدف نشر فرهنگ مقتل خوانی و ارائه شیوه‌ای جدید از این منسک آئینی بر مبنای زبانی روان و قابل فهم، کارگاه جمع‌خوانی کتاب آه را زیر نظر مولف اثر برگزار نماید.

آن‌گونه که مدیر آکادمی زیتون بیان داشته، تولید محتوا از آنچه در کارگاه بازخوانی می‌شود، هدف دیگر و مهم‌تر این رویداد است که البته در آکادمی زیتون مسبوق به سابقه بوده و در سال گذشته، چندین پادکست قابل‌اعتنا توسط هنرجویان شرکت‌کننده در کارگاه «نیوفلدر» تولید و منتشر شده است که از جمله آن می‌توان به پادکست شنیدنی «تروجان دستار به سر» اشاره کرد.

به گفته «یاسمن باروتیان» این کارگاه پذیرای عموم علاقه‌مندان است و جهت فراهم نمودن امکان بهره‌مندی از محتوای کارگاه، جمع خوانی کتاب به دو شکل حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

از دیگر تسهیلاتی که آکادمی زیتون برای علاقه‌مندان به شرکت در این کارگاه در نظر گرفته، امکان پرداخت هزینه کارگاه به صورت تقسیط هزینه و نیز امکان پرداخت هزینه به نسبت تعداد جلسات حضور در کارگاه است.

کارگاه جمع خوانی کتاب آه از 14 تیرماه آغاز خواهد شد و به مدت هشت جلسه سه‌ساعته، روزهای پنج‌شنبه از ساعت 9.30 الی 12.30 ادامه خواهد داشت.

همه علاقه‌مندان به بازخوانی متون تاریخی به‌ویژه متنی که برآمده از دل غمبارترین رویداد تاریخ شیعه است، می‌توانند با مراجعه به سایت آکادمی زیتون به نشانی wwwzeitoonacademy.com، صفحه آکادمی زیتون در شبکه اجتماعی اینستاگرام با نشانی اینترنتی ZeitoonAcademy@ و نیز از طریق پیام‌رسان‌های تلگرام و واتس اپ با شماره 09909718663 اقدام به ثبت‌نام نمایند و کتاب آه را در فضایی متفاوت با حال و هوایی آمیخته با عطر روضه سالار شهیدان مروری دیگر نمایند.