به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، پروفسور «گئورگ اشتاوت» شرق‌شناس و اسلام‌شناس آلمانی به همراه دکتر «سنا چاووشیان» پژوهشگر ارشد و فارغ‌التحصیل دانشگاه «لایپزیگ» آلمان با حضور در موسسه زیتون، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف موسسه، از نزدیک در جریان اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی موسسه قرار گرفتند.

کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) از جمله بخش‌هایی بود که پروفسور اشتاوت از آن بازدید کرد و با مشاهده وجود منابع و نسخ علمی متعدد در حوزه معرفی و تبیین شخصیت امام حسین (علیه‌السلام) در این کتابخانه، به شدت مورد توجه وی قرار گرفت و بر لزوم بستر سازی جهت دسترسی آنلاین به این منابع در سراسر جهان تاکید کرد.

این اسلام‌شناس آلمانی پس از بازدید چندساعته از قسمت‌های مختلف موسسه، در جریان اقدامات صورت گرفته در قالب پروژه‌های مختلف و نیز برنامه‌ها و چشم انداز آتی موسسه زیتون قرار گرفت.

نکته جالب توجه در این دیدار؛ تحسین فعالیت‌های موسسه زیتون توسط این دو چهره علمی بود که ضمن آرزوی توفیق، بر گسترش این برنامه‌ها از ایران به دیگر کشورهای جهان تاکید کردند.

لازم به یادآوری است پروفسور گئورگ اشتاوت اسلام‌شناس و شرق‌شناس آلمانی است که پس از اتمام تحصیلات خود در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و فلسفه دانشگاه فرانکفورت آلمان، در مقطع دکترای دانشگاه «گیسن» به ادامه تحصیل در رشته‌های فلسفه و جامعه‌شناسی و اسلام‌شناسی مشغول شد.

از نقاط قابل توجه پیشینیه علمی وی؛ برگزاری نخستین کرسی آکادمیک در «اسکندریه‌ی» مصر در فاصله سال‌های 1969 تا 1971 و پس از آن تدریس در دانشگاه‌های مختلف آلمان، انگلستان، سنگاپور و .... است. ضمن اینکه اشتاوت عنوان جایزه‌ی کتاب سال اسلام در آلمان را نیز در کارنامه خود دارد.

این اسلام‌شناس آلمانی در کنار تدریس، آثار متعددی نیز تالیف نموده است که از جمله آنها می‌توان به کتاب سه‌جلدی «اماکن مقدسه در مصر»، «اسلام و نظریه‌ی مدرنیته»، «سیاست و فرهنگ اسلامی در آسیای جنوب غربی» اشاره کرد.

جالب است بدانیم دکتر سنا چاووشیان که پروفسور اشتاوت را در این دیدار همراهی می‌کرد، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فارغ‌التحصیل دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه «لایپزیگ» آلمان است.

این پژوهشگر برجسته مطالعات گسترده‌ای از جمله در حوزه زنان دارد و علاوه بر ایراد سخنرانی در مراکز علمی مختلف، صاحب مقالات متعددی در مجلات علمی دنیا است.

موسسه زیتون در راستای معرفی و گسترش فعالیت‌های خود و نیز ایجاد ارتباط سازنده علمی و پژوهشی با موسسات علمی و دانشگاهی جهان، در مقاطع مختلف میزبان محققان و چهره‌های دانشگاهی از کشورهای مختلف بوده است.