اگر در میان منابع روایی به خصوص در کتب شیعه تورقی کنیم، روایات بسیاری مشاهده می‌کنیم که بر ضرورت معرفی صحیح مکتب اسلام و معارف دینی توصیه نموده‌اند. از شاخص‌ترین آنها می‌توان به این سخن گهربار علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) استناد کرد که فرمودند: «خداوند رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند!»* این توصیه بیانگر تکلیفی است که بر عهده همه دوستداران واقعی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نهاده شده و در دنیای امروز که فضای مجازی به سهل الوصول ترین منبع برای اقنای کنجکاوی‌ها و به خصوص فهم شبهات دینی تبدیل شده، ادای این تکلیف اهمیت بیشتری یافته است.

موضوع واقعه عاشورا یکی از مباحثی است که با وجود گذشت قرن‌های متمادی هنوز هم انسان‌های آزاده جهان فارغ از هر دین و ملیت و رنگ و نژاد را مجذوب خود نموده و به تبع همین گستردگی، موجب ایجاد سوالات و شبهاتی نیز شده است. تلاش برای رفع گره‌های ذهنی از این برهه تاریخی دین اسلام و معرفی سیره و مکتب امام حسین (علیه‌السلام) مصداق بارز توصیه امام هشتم و احیا امر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است و این تکلیف حالا چند سالی است محور فعالیت تخصصی کارشناسان وب‌سایت «کرب‌وبلا» قرار گرفته است.

این گروه با پشتوانه سال‌ها کار علمی و تجربه موفق در تولید محتوا و بروزرسانی نسخه فارسی‌زبان این سایت در صدد ارتقا دامنه کاربران و مخاطبان «کرب‌وبلا» در فضای بین‌الملل و مخاطب غیر فارسی‌زبان برآمدند.

شاید مهم‌ترین عاملی که انگیزه کارشناسان «کرب‌وبلا» برای این تلاش جدید را جدی‌تر کرد، رصد دقیق وب‌سایت ها و صفحات اجتماعی با زمینه فعالیت مشابه بود. نتیجه این بررسی‌ها حاکی از نبود یا کمبود محتوای دینی صحیح و مستند در حوزه معارف اهل‌بیت بویژه امام حسین (علیه‌السلام) بود.

فهم این خلا محتوایی و ضرورت تبیین واقعیات و اهمیت انتشار نام و سیره سیدالشهدا (علیه‌السلام) در سراسر دنیا موجب شد تصمیم کارشناسان کرب و بلا پس از چندین ماه کار فکری، همزمان با ماه محرم 1442 شکل اجرایی پیدا کند و نمای اولیه این سایت وارد عرصه فضای مجازی شود.

اما در پشت صحنه وب‌سایت انگلیسی‌زبان «کرب‌وبلا » شاهد تلاش جمعی یک گروه جوان با انگیزه، مجرب و دغدغه‌مند هستیم. گروهی متشکل از کارشناسان فنی، تیم تولید محتوا و گروه مترجمین زبده که با هدف جمع‌آوری، تولید و انتشار محتوا عزم خود را جزم کرده‌اند.

آنچه در نخستین روزهای فعالیت این وب‌سایت قابل مشاهده و دسترسی است؛ یک مجموعه غنی از تصاویر با محوریت امام حسین (علیه‌السلام) شامل تصاویر بارگاه نورانی حضرت و برادر بزرگوارشان حضرت اباالفضل العباس (علیه‌السلام)، اماکن متبرکه سوریه، تصاویر مناسک مختلف از جمله مناسک عاشورایی، اربعین حسینی و نیز آیین‌های مذهبی همچون آیین سنتی تعزیه است.

این تصاویر که در حال حاضر تعداد آن به بیش از هزار تصویر می‌رسد، با توضیح کامل برآمده از منابع معتبر توسط مترجمان زبده به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند، در قالب سه بخش «اماکن مقدسه»، «رویدادها» و «والپیپر» منتشر و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا در گام اول به تولید و انتشار محتوای تصویری پرداخته شده است؟ چرایی این اقدام با یک جستجو در وب سایت‌ها و صفحات اجتماعی متنوع و متعدد به خوبی مشخص می‌شود. همان نتیجه‌ای که برای گروه پژوهشی «کرب‌وبلا» محرز شد و آن هم کمبود یا نبود تصاویر مستند و معتبر با کلیدواژه کربلا، عاشورا و امام حسین (علیه‌السلام) و نظایر آن بود.

علاوه بر این در موارد متعددی مشاهده شد که بعضا تصاویر اماکن مقدسه نظیر حرم امام رضا (علیه‌السلام) به نام حرم سیدالشهدا (علیه‌السلام) منتشر شده است. اشتباهاتی از این دست و نیز ضرورت زدودن فضای مجازی از تصاویر غیر مستند، همه و همه باعث شده است آغاز کار به این مهم اختصاص یابد.

ذکر این نکته ضرورت داد که تیم پشتیبان وب‌سایت تنها به تولید و انتشار داده تصویری بسنده نکرده و بروزرسانی بخش مقالات، اخبار و دیگر داده‌‎های متنی نیز در دستور کار قرار دارد.

نسخه انگلیسی زبان وب‌سایت کرب‌و‌بلا اکنون در آغاز راه است و تا رسیدن به مقصد مطلوب یقینا راه بسیار درازی پیش روی دست‌ها و اندیشه‌هایی است که برای این وب‌سایت می‌اندیشند و قلم می‌زنند اما این مسیر طولانی با عنایات خاصه حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام)، همیاری و همفکری همه دلسوزان عرصه دین حتما هموارتر خواهد شد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

* رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا امْرَنا، /میزان الحکمه، ج 8، ح 13797